אלתרמן
ויצירתו : [דברים ומחקרים] / ערכו מנחם דורמן ואהרן
קומם ([באר־שבע] : המרכז למורשת בן־גוריון, הוצאת הספרים של אוניברסיטת בן־גוריון
בנגב, הקיבוץ המאוחד, מוסד אלתרמן, תשמ״ט 1989). 236 עמ׳.
דברים ומחקרים שהוצגו ביום עיון שנערך ביום י״ח בחשון תשמ״ז (20
בנובמבר 1986) ביוזמת המרכז למורשת בן־גוריון בשדה בוקר, במסגרת אירועי שנת המאה
להולדת דוד בן־גוריון ושהוקדש לחקר ההיבטים השונים ביצירתו של נתן אלתרמן.
אלתרמן – משורר
בעירו : מאה שנה להולדתו / אוצרת, שרה טוראל ; ייעוץ ספרותי,
נסים קלדרון (תל אביב : מוזיאון ארץ־ישראל ; מרכז קיפ
לחקר הספרות העברית, אוניברסיטת תל־אביב, תש״ע 2010)
קטלוג לתערוכה במוזיאון ארץ־ישראל בתל־אביב. תוכן העניינים.
פרק ג. כיבוש השממה והנרטיב הלאומי (עמ׳ 48–68)
המאמר בוחן את המעבר מהשירה הישובית של שלונסקי לשירה של אלתרמן
מראשית תקופת המדינה. ההשוואה מתמקדת בשתי יצירות: ״מול הישימון״ של שלונסקי
(1929) ו״שירים על ארץ הנגב״ של אלתרמן בגרסותיה השונות (1949, 1957)
— נדפס גם ב׳אלפיים׳, חוב׳ 23 (2002), עמ׳ 83–103.
פרק ד. ׳מדיניות בריאה של ביטחון׳: נתן אלתרמן והערבים בראשית שנות
המדינה (עמ׳ 69–80)
נדפס גם ב׳דימוי׳, גל׳ 22 (אביב תשס״ג), עמ׳ 20–26,
74.
פרק ה. גלגוליו של דגם המת החי בשירת מלחמת העצמאות (עמ׳ 81–102)
לדברי המחבר, מרכזיותו של דגם המת־חי בשירת אלתרמן בשנות הארבעים
היתה ביטוי הצורך להתמודד עם בנייתו של זיכרון קיבוצי באמצעות הנצחת המתים
ושימורם בזיכרונם של החיים. הגדרת מורשתם של המתים באמצעות דיבובו של המת־החי
שימשה דרך להגדרת טיב הקשרים בין חברי הקהילה הלאומית והמושגים שכוננו את השיח
הלאומי באותה תקופה — נדפס גם ב׳סדן׳ : מחקרים בספרות עברית, כרך ה
(תשס״ב 2002), עמ׳ 416–442.
אורבך, לילי.מעמד הבלדה בשירתו של נתן
אלתרמן : עיון מדגים בפואטיקה של ״כוכבים בחוץ״ בהקבלה לפואטיקה של הבלדה העממית
הסקוטית־אנגלית. — רמת־גן, תשמ״ד 1984. 506 דפים.
דיסרטציה—(אוניברסיטת בר־אילן, תשמ״ד 1984) תוכן העניינים, תקציר ומבוא
גל, שרי.מן
הטור השביעי לנתן אלתרמן : שירים ואירועים של מדינה בדרך, 1938–1948 : חוברת
עבודה עצמית לשיעורי היסטוריה וספרות / בעריכת שרי גל ; [ייעוץ מדעי, אילנה קדמי].
– [תל־אביב] : מסדה, 1992. 48 עמ׳.
על נתן אלתרמן, על שירי העת והעתון בכלל ועל הטורים הבאים בפרט:
״אגדה על ילדים שנדדו ביערות״, ״הלשון השודית״, ״׳אמא, כבר מותר לבכות?׳״, ״הסרטיפיקט
האחרון״, ״ברכה פולד״, ״שיחות דיפלומטיות״, ״ואם יהיה צרך – לבדנו״, ״נחושים במזרח״,
״צריף בנגב״ ו״הכימאי והכנור״.
הספר מיועד לתלמידי חטיבת הביניים והחטיבה העליונה.
דורמן, מנחם.אל לב הזמר : פרקי ביוגראפיה ועיון ביצירת אלתרמן. – תל־אביב :
הקיבוץ המאוחד, תשמ״ז 1986. 239 עמ׳.
התוכן:
ילדות ונעורים: ארבעה פרקי ביוגראפיה, 1910–1932.
אובארוביצי – הומל – וארשה.
מוסקבה – קייב – קישינוב.
תל־אביב והגימנסיה ׳הרצליה׳.
פאריס ונאנסי.
מן ההיקף אל המרכז: פרקי עיון ביצירת אלתרמן.
בין שני שערים.
נספח: מבוא ל׳רגעים׳. – דרך השיר, או, מ׳טורים׳ אל
׳הטור׳. – הברק והיונה. – ספר הריב והמדון. – החידה ופתרונה שאיננו. –
מקורותיו של ׳משפט פיתגורס׳ ומשמעותו. – נגד ״הכלואים מאלטונה״.
דורמן, מנחם.נתן
אלתרמן : פרקי ביוגרפיה / ערכה והביאה לדפוס דבורה גילולה. – [רמת־גן]
: הקיבוץ המאוחד בסיוע מוסד אלתרמן, 1991. 351 עמ׳.
פרקי ביוגרפיה אלה כוללים ארבעה פרקים אותם פירסם מנחם דורמן בעבר
בספרו ׳אל לב הזמר׳ (1986) וכן חמישה פרקי המשך, שעניינם חזרתו של אלתרמן לארץ־ישראל
בשנת 1932, עם סיום לימודיו בצרפת, וראשית פעילותו העיתונאית והספרותית עד אמצע
שנות מלחמת העולם השנייה. לתשעת הפרקים הביוגרפיים מצורפים נספחים אחדים הכוללים
25 ראיונות, שערך מנחם דורמן בשנים 1971–1974, במרוצת איסוף החומר לספרו ולארכיון
מוסד אלתרמן; מבחר קטן מכלל האיגרות שכתב וקיבל אלתרמן העשויות להאיר היבטים שונים
של תולדותיו ועיסוקיו; קטעים נבחרים מיומנו של מנחם דורמן שהוא עצמו בחר בהם וחשב
כי ראויים הם להכלל בספר; וכן צוואתו של נתן אלתרמן ולוח כרונולוגי של המאורעות
העיקריים בחייו של המשורר.
התוכן:
חבר, חנן.פתאום מראה המלחמה : לאומיות ואלימות בשירת
שנות הארבעים (תל־אביב : הקיבוץ המאוחד, 2001). 229 עמ׳.
דיון בשירתו של נתן אלתרמן (בעיקר על ׳שמחת עניים׳ ו׳שירי מכות
מצרים׳) ובני דורו. התוכן:
טרטנר, שמואל.מכל העמים :
עיונים בשירה הלאומית של ח״נ ביאליק ונתן אלתרמן. — בני
ברק : הקיבוץ המאוחד בשיתוף יד יצחק בן־צבי, תשע״א 2010.
318 עמ׳. — (ספריית הילל בן־חיים למדעי היהדות)
טרן, לאה.החיים ולאחר החיים : עיון בקובץ ״שמחת־עניים״ לנ.
אלתרמן / מאת לאה גלזר־טרן (יוהנסבורג, תש״ם 1980)
הוגש לפי דרישות המחלקה העברית באוניברסיטת וויטוואטיסטרנד, לשם
קבלת תואר מ.א., בהדרכת הפרופסור לאה ברונר. תוכן העניינים
לאור, דן.השופר והחרב : מסות על נתן אלתרמן (תל־אביב
: אוניברסיטת תל־אביב : הוצאת הקיבוץ המאוחד, תשמ״ד 1983). 128 עמ׳. – (סידרת מסה,
מחקר, עיון)
התוכן:
(הרצליה : ספרי ניב, תשפ״ב 2022). 602, [4] עמ׳. תוכן העניינים
מירון, דן.ארבע פנים בספרות העברית בת ימינו : עיונים ביצירות אלתרמן, רטוש, יזהר,
שמיר. – מהדורה שנייה מתוקנת ומורחבת. – ירושלים ותל־אביב : שוקן, תשל״ה 1975.
עמ׳ 11–191.
התוכן:
א. נקודת המוצא (עמ׳ 13–30)
ב. מיבנה ובינה בקבצי־השירה של נתן אלתרמן (עמ׳ 31–68)
ג. המת והרעיה : על שירת האהבה של נתן אלתרמן (עמ׳ 69–93)
ד. בין יום הקטנות לאחרית הימים : על משמעותה של ההיסטוריה
בשירת נתן אלתרמן (עמ׳ 94–124)
ה. הערות לויכוח על שירת נתן אלתרמן (עמ׳ 125–149)
ו. ׳ארס־פואטיקה׳ של המשורר ההלך : על שירה ומציאות ביצירת
נתן אלתרמן (עמ׳ 150–164)
ז. הסער והפרץ שנכבשו (עמ׳ 165–174)
ח. הערות ל׳פונדק הרוחות׳ (עמ׳ 175–191)
המהדורה המקורית הופיעה ב-1962.
מירון, דן.מפרט אל עיקר : מיבנה,
ז׳אנר והגות בשירתו של נתן אלתרמן. – [תל־אביב] : הקיבוץ המאוחד: ספרית פועלים,
תשמ״א.
231 עמ׳. – (בדרך אל שירת התבונה: עיונים בשירת אברהם שלונסקי, נתן אלתרמן ובני
הדור, חלק א)
התוכן:
מירון,
דן.מול
האח השותק : עיונים בשירת מלחמת העצמאות – מחזור ראשון (תל־אביב :
האוניברסיטה הפתוחה ; ירושלים : כתר, 1992), 399 עמ׳.
הפרק הראשון (עמ׳ 61–119) דן בשירתו של נתן אלתרמן (״פנים מתחלפים
בראי המגש : שיריו של נתן אלתרמן על הרוגי מלחמת העצמאות״) ובעיקר על שיריו ״מגש
הכסף״ (עמ׳ 63–87), ו״מסביב למדורה״ (עמ׳ 89–101) מתוך ׳הטור השביעי׳ ו״דו־שיח״
(עמ׳ 102–119) מתוך ׳עיר היונה׳.כמו כן דן מירון בשירתם של אורי צבי גרינברג, אברהם
שלונסקי, אברהם חלפי, חיים גורי, יהודה עמיחי ועוד.
על הספר כתבו אריאל הירשפלד ברשימתו ״ביקורת שטופת
דמע וקסם״ וברשימתו ״במקום שבו דן מירון שותק״.
ענה על כך דן מירון ברשימתו ״בין ג׳ורג׳ הקדוש לדרקון״.
עמנואל סיוון ברשימתו ״התחמקות מעימות עם השכול״;
דני הדרי ברשימתו ״׳המוות המבוטל׳ והאח שאינו שותק״;
ורות מלקינסון ואליעזר ויצטום במאמרם ״מ׳מגש הכסף׳
ועד ׳מי יזכור את הזוכרים׳.
מירון, דן.פרפר מן התולעת : נתן אלתרמן הצעיר, אישיותו ויצירתו
: מחזורי שיחות. — תל־אביב : האוניברסיטה הפתוחה, תשס״א 2001. כרך א׳. מחזור שיחות
ראשון: 1910–1935.
התוכן:
בפתח הספר.
שיחה ראשונה: בית־הילדות, האב והאם.
שיחה שנייה: האם מותר לקשר את יצירת המשורר בקורות חייו?
נאור, מרדכי.הטור התשיעי : אקטואליה ופוליטיקה בטורי העיתונות, השירים הליריים ושירי
הזמר של נתן אלתרמן. — תל־אביב : הקיבוץ המאוחד, תשע״ח 2018. 278 עמ׳.
תוכן העניינים
ביקורת על הספר – ראה: צור
ארליך,
נבו, גידי.לאור המציאות
: שירתו העיתונאית של נתן אלתרמן. — בני ברק : הוצאת הקיבוץ המאוחד, 2018.
269 עמ׳.
תוכן העניינים
ערפלי, בעז.עבותות של חושך : תשעה פרקים על ׳שמחת עניים׳ לנתן אלתרמן. – תל־אביב
: המכון הישראלי לפואטיקה וסמיוטיקה ע״ש פורטר, אוניברסיטת תל־אביב, הוצאת הקיבוץ
המאוחד, תשמ״ג. 158 עמ׳. – (ספרות, משמעות, תרבות ; 14)
התוכן:
א. אחדותה של ׳שמחת עניים׳ : השיוך הז׳אנרי והעקרונות המארגנים.
פינקלשטיין, מנחם.״הטור השביעי״ ו״טוהר הנשק״
: נתן אלתרמן על ביטחון, מוסר ומשפט. — תל אביב : בית הספר למשפט צבאי, תשס״ט 2009.
229 עמ׳. — (משפט וצבא ; גל׳ 20 כרך א).
צורית, אידה.העלמה והמשורר. — תל־אביב : ידיעות אחרונות
: ספרי חמד, 2004.
356 עמ׳.
״רומן בדיוני בהשראת דמותה של הציירת צילה בינדר ואהבת חייה למשורר
נתן אלתרמן״
על הספר כתבו: יהודית אוריין ונועה
מנהיים.
צימרמן, שושנה.לפניךָ תאומים : על העיקרון המכונן ביצירת נתן
אלתרמן. – אורנים : המדרשה, תשנ״ז 1997. 144 עמ׳. — (מחברת שדמות, מס׳ 7) תוכן העניינים.
קרטון־בלום, רות.בין הנשגב לאירוני : כיוונים ושינויי כיוון
ביצירת נתן אלתרמן. — תל־אביב : הקיבוץ המאוחד, תשמ״ב 1983. 128 עמ׳. – (סידרת
מסה, מחקר עיון)
התוכן:
מבוא
חיוך ראשון—ושני : תמורות בפואטיקה האלתרמנית
בין הנשגב לאירוני : דרכי עיצוב של דגמים ריאליסטיים ב״חגיגת
קיץ״
רשף, גידי.בחזרה לזמן וריתמוס. —
חיפה : פרדס הוצאה לאור, תשע״ד 2014. 74 עמ׳.
הספר בוחן כמה מהטיעונים הבסיסיים נגד שירת אלתרמן כפי שבאו לידי
ביטוי בשניים ממאמריו המרכזיים של נתן זך: הרהורים על שירת אלתרמן, זמן
וריתמוס אצל ברגסון ובשירה המודרנית. בין השאר נבחנות השאלות הבאות: האם נכון
לאפיין את הריתמוס של אלתרמן באמצעות ״חזרתו של הזהה״, כפי שניסה זך לטעון בזמנו?
והאם מושג הזמן המהפכני שטבע הפילוסוף ברגסון – מושג ״המשך״ – יכול לסייע לנו להבחין
בין כתיבה במשקל לכתיבה בריתמוס חופשי?
על הספר כתבה לילך ובר.
שדה, שלמה. והעולם
באמצע מתרחש : תמונת עולם, הגות ופואטיקה בשירתו המאוחרת של נתן אלתרמן
(עיר היונה וחגיגת קיץ).
— תל אביב : קרן הוצאה לאור, תש״ס 2000. 303 עמ׳.
הספר מבוסס על עבודת הד״ר שהוגשה לאוניברסיטה העברית בירושלים ב-
1994.
״הספר חוקר ומברר סוגיות מרכזיות בשירת אלתרמן. מוקד הדיון בשירת אלתרמן המאוחרת,
אך רוב הבחנותיו נוגעות לכלל שירתו: מהם הקווים העיקריים של תמונת העולם וההגות
של שירת אלתרמן המאוחרת על אודות הקיום האנושי? מהו השיג־ושיח שמנהלת שירה זו עם
אקזיסטנציאליזם מצד אחד ועם המדע המודרני מצד אחר, ומהן תשובותיה של שירה זו לתמונת
עולמם הקודרת של האקזיסטנציאליסטים ואנשי המדע החדש? כיצד רומז חגיגת קיץ ברמות
רבות של הטקסט על חשיבות השילוב בין השירה והחשיבה המיתית למדע ולחשיבה המדעית,
ועד כמה ניכרת גישה זו מוקדם יותר, כבר בעיר היונה? איך מתמודדת שירת אלתרמן המאוחרת
עם שירת ״דור המדינה״, השירה הצעירה יותר, המתחרה המאיימת? איך מתקרבת שירת אלתרמן
המאוחרת בנקודות מסוימות אל שירת ״דור המדינה״, ואיך היא בכל זאת שומרת על עיקריה
האופייניים והייחודיים? מהם עיקרי ההבחנה בין שירת אלתרמן המוקדמת לשירתו המאוחרת,
או כיצד ומדוע הפכה שירת אלתרמן למימטית, הגותית, ברורה ו״פרוזאית״ יותר במשך השנים?
על שאלות אלה עיקריות אלו ... מנסה ספר זה לענות ... ״.
התוכן:
פרק א. תמונת עולם והגות
פרק ב. ספרה וסיפור – הערות נוספות על המדע ועל השירה בשירת
אלתרמן המאוחרת.
פרק ג. שירת אלתרמן המאוחרת והזרם המרכזי בשירה הצעירה
בשנות החמישים ובראשית שנות השישים.
פרק ד. עיקרי ההבחנה בין שירת אלתרמן המוקדמת לשירתו המאוחרת
שחם,
חיה.הדים
של ניגון : שירת דור הפלמ״ח וחבורת ״לקראת״ בזיקתה לשירת אלתרמן. –
(תל־אביב : הקיבוץ המאוחד ; חיפה : הוצאת הספרים של אוניברסיטת חיפה, 1997). 278
עמ׳. תוכן העניינים
הספר בוחן את הזיקות המגוונות שבין שירת הדור הצעיר של שנות הארבעים וראשית שנות
החמישים ובין שירתו של מי שנחשב כמשורר הבולט והנערץ ביותר בתקופה האמורה, וכמקור
בלתי־נדלה של השראה. לצד הניסיון לחשוף את ה״אנטומיה״ של תופעת ההשפעה הספרותית
באמצעות מערכת הזיקות בין אלתרמן לדור המשוררים הצעירים בכללו, מוארים בספר בהרחבה
גם תהליכי התגבשות יצירתם של שלושה משוררים ספציפיים בולטים – אמיר גלבוע, חיים
גורי ודו אבידן – המזוהים עם החבורות הספרותיות העיקריות שפעלו בתקופה המשמשת כמסגרת
זמן למחקר זה. בספר נבחנת ההשפעה הספרותית מהיבטים מגוונים, ומוצעות בו לראשונה
אמות מידה שיטתיות לבדיקת גווני ההשפעה ודרגותיה. תוך כדי כך מוארת כאן באורח מפורט
אחת התופעות המרתקות והמסקרנות בתולדות השירה העברית החדשה.
שמיר, זיוה.על עת ועל אתר : פואטיקה ופוליטיקה ביצירת אלתרמן (תל־אביב
: הקיבוץ המאוחד, תשנ״ט 1999). 352 עמ׳. – (מב״ע, מחקרים בספרות עברית / הפאקולטה
למדעי־הרוח ע״ש לסטר וסאלי אנטין, בית־הספר למדעי היהדות ע״ש חיים רוזנברג, אוניברסיטת
תל־אביב)
התוכן:
מבוא: ״משורר חצר״ או ״משורר לאומי״
פרק א. פואטיקה ופוליטיקה בשירה ״אסתטיציסטית״ : עיון בשירים
״הרוח עם כל אחיותיה״ ו״הסער עבר כאן לפנות בוקר״
פרק ב. ״אשר ידי הייתה בו בשדה״ : דמות קין ביצירת אלתרמן
לתקופותיה ולסוגיה
פרק ג. התנצלות המחבר על מצבו של האמן בעתות מלחמה : עיון
במחזור ״שירים על רעות הרוח״
פרק ד. תורת השיר של אלתרמן לפי המחזור ״שיר עשרה אחים״
(עיון ב״שיר הבקתה״ – שיר א׳ של המחזור)
פרק ה. מלחמת הצייה בארץ הנושבת : עיון מחודש ב״שירים על
ארץ הנגב״
פרק ו. דמות פניה הנחצות : השניות שבכוכבים בחוץ מול זו
שבעיר היונה