אסתר ראב
נולדה בפתח תקווה בי״ט בניסן תרנ״ד, 25 באפריל 1894 לאמה לאה ולאביה יהודה, ממייסדי המושבה. התחנכה שם בגן מקומי, בבית ספר יק״א ובבית הספר החקלאי של האיכרים. ב־1913 עשתה כשנה בדגניה, עם חלוצי העלייה השנייה. חזרה למושבה ב־1914, ולאחר כארבע שנים פוּנתה עם המשפחה בידי הבריטים לתל אביב, כאשר הורחקו האזרחים מהחזית נגד הטורקים (1918). בשנים
1919–1920 שימשה כמורה בבן־שמן, שם החלה בכתיבת שיריה. באביב 1921, בעת התקפת הערבים על פתח תקווה, עזרה לטפל בפצועים. נישאה בסוף אותה שנה בקהיר לבן דודתה, יצחק גרין, ושהתה עמו במצרים עד 1925. שיריה הראשונים התפרסמו בהדים (1922). ב־1925 השתקעה בתל אביב. התאלמנה ב־1930. קובץ שיריה הראשון,
קמשונים, פורסם בהוצאת הדים (1930). ב־1932 נישאה שנית, לצייר אריה אלואיל, והתגרשה ממנו ב־1935. ב־1945 עברה לכפר סבא, ומאז שבה לכתוב ולפרסם שירים, סיפורים ורשימות, וחזרה ב־1948 לתל אביב. אז מסרה את רכושה כעיזבון בחיים לקק״ל תמורת רנטה חודשית. מ־1955 התגוררה באבן יהודה, וחזרה לפתח תקווה ב־1960.
קובץ הכינוס שירי אסתר ראב (1963, כולל קמשונים) זיכה אותה בפרס חולון (1964). בשנים 1962–1964 התגוררה בכפר יחזקאל, עוד שלוש שנים בפתח תקווה, ומאז 1968 בטבעון ומאוחר יותר בבית אבות בטבעון. באותה תקופה עוד הספיקה לפרסם את ספרה
תפילה אחרונה (1972) ואת מבחר השירים המיית שורשים (1976). זכתה בפרס ואלנרוד (1969), בפרס היצירה מטעם ראש הממשלה (1972) ובפרס אקו״ם (1975). על מצבתה בפתח תקווה חקוקות המילים שביקשה, מתוך שירה
״נשורת״: ״מָתְקוּ לִי רִגְבֵי־עֲפָרֵךְ/ מוֹלֶדֶת – כַּאֲשֶׁר מָתְקוּ לִי/ עַנְנֵי־שָׁמַיִךְ –״.
אסתר ראב היתה הראשונה שגילתה באמצעי הספרות את הווייתם של בני הארץ החדשים, בראיית עולם ילידית טבעית, בסגנון שירי חדש וחי, בתעוזה אופיינית של אדם במקומו. ראשונוּתה היתה מסימני אמנותה: ראשונות בפואטיקה ארץ־ישראלית מקורית, שהדיפה את ניחוחות ההוויה הארץ־ישראלית הצעירה, בגאוות אישה בעצמה ובנשיותה, בהכרה אינטימית של גורמי הטבע והנוף – והכול בלשון עברית טבעית לה כשפת אם. מרכז שירתה, ששימש בה כגורם מכונן, התגבש כמערכת של מראות שתייה מקומיים, כעולם של הוויות חיות וקיימות, כפי שנתגלו לה בילדותה במושבה ובנופי הארץ. וככזו – כמערכת של מציאויות ראשוניות, שרובן בתוליות, כבריאתן מבראשית – נשתמרה ביצירתה במשך שישים שנה, ובה טמון סוד קסמה של הנחשונית הזאת, שבישׂרה את ספרות ה״צברים״.
שירתה מגלה עקביות שנמשכה כל שנות יצירתה הארוכות: היא שומרת על צורת שיר אופיינית, ותמיד בריתמוס חופשי ומקורי לה; על נימת קול נשית אך חזקה, סגולית לה לבדה; על מערכת נושאיה, שבמרכזם בולטת אותה גאווה בעצמה ובאהבתה; על עולם שהוגדר היטב מעצם התייחסותה האינטימית לפרטיו; ועל הגות אידיוסינקרטית במצב הקיומי וביתרונה הייחודי של האישה. שירי
קמשונים (1930), הטובים בשיריה, יצאו בפרץ של גילוי עצמי. בשער
״אופקים נוגים״ (1931–1936) שכך הסער וגבר לעתים טון מלנכולי, מלוּוה בהגות מופשטת, לעתים דיבורית מדי; השער נכלל בקובץ הכינוס
שירי אסתר ראב (1963) שבו הובאו גם שירים חדשים (1947–1963), שחלקם ממשיך את נוסח
קמשונים וחלקם הגותי־דיבורי. בספרה תפילה אחרונה (1964–1972) נטתה בעיקר לחשבון חיים כולל, אך מתוך אותה זיקה ראשונית, אופיינית לה, לנתוני הנוף הממשיים. בשער שיריה האחרון,
״הוציאני אלוה״ (1972–1981), הנמצא בכרך שההדיר לאחר מותה בן אחיה
אהוד בן עזר: אסתר ראב / כל השירים (1988), גברה ההתייחסות הישירה אל המוות הקרֵב. מבחר מסיפוריה קוּבץ בספר גן שחרב. היו אלה סיפורי זיכרון על רקע פתח תקווה הקטנה, המשחזרים הוויות אותנטיות מימי ילדותה. לימים שבו ונכללו סיפורים אלה ורבים אחרים וגם יומניה בכרך המקיף
אסתר ראב / כל הפרוזה שההדיר אהוד בן עזר אחרי מותה (2001). הגורם שכונן את מיטב יצירתה – שקבע בה אותה אחידות פואטית־תמטית – היה תמיד הזיקה לקונקרטיות מוגדרת, לעצם ישותם הבלתי־מפוקפקת של גורמי המציאות הנתונים בעַין. עיקרם היה שמור עמה, כאמור, משחר ילדותה בארץ הזאת, ועליו נוספו גורמים שנתחדשו לה בשנות נדודיה; אלא שהאחרונים היו חיצוניים וארעיים, ורק הראשונים התמידו – והם הם מראות השתייה שלה. מהם, מן הפרטים הקטנים שבעַין, היא ממריאה עד ראייה כוללת ונאצלת – מן הקימוש שבשדה עד לראיית האֵל המטפיזי שהוא גם, ובעיקר, אֵל פרטי שלה. ואין זו דיאלקטיקה של השקפה מושגית אלא ראייה לירית, בחושים – אם בחיצוניים אם בפנימיים. צמידות זו אל עולם פסטורלי, כפי שהושג בילדותה, הביאה אותה בהכרח לידי סלידה גלויה מן האורבניזציה, שהלכה ובלעה אותו. לעולם היא מחפשת את מראות השתייה שלה, ולפעמים מוצאת אותם, ואז היא נותנת, בקולה הייחודי, את העידית של שירתה. אסתר ראב
נפטרה בטבעון בה׳ באלול תשמ״א, 4 בספטמבר 1981 ונטמנה בעיר הולדתה, פתח תקווה.
בן עזר, אהוד.ימים של לענה ודבש : סיפור חייה של המשוררת אסתר ראב (תל אביב : עם עובד, תשנ״ח 1998)
על הספר:
ברונובסקי, יורם [יוחנן רשת]. דודה אסתר ראב. הארץ, תרבות וספרות, כ״ט באדר תשנ״ח, 27 במארס 1998, עמ׳ ד 3.
פרליס, איזה. אסתר ראב המשוררת ה״צברית״ הראשונה.
הדאר, שנה 77, גל׳ י״ב (כ״ט בניסן תשנ״ח, 24 באפריל 1998), עמ׳ 20–21.
לוז, צבי. שירת אסתר ראב :
מונוגרפיה (תל־אביב : הקיבוץ המאוחד, 1997)
על הספר:
חזק, יחיאל. משוררת עזת־חושים וראשונית.
מעריב, מוסף שבת – ספרות וספרים, כ״ד באלול תשנ״ז, 26 בספטמבר 1997, עמ׳ 31.
שהם, ראובן. שביל העזים של אסתר ראב.
הארץ, תרבות וספרות, ו׳ בתמוז תשנ״ז, 11 ביולי 1997, עמ׳ ד 3.
מאמרים:
אדלהייט, עמוס. אחרי שינוי הנוסח
: עיון בשירי אסתר ראב ובשירה העברית המודרנית. עמדה, גל׳ 15
(אופציה פואטית) (תשס״ז 2006), עמ׳ 143–173.
אולמרט, דנה. גבריות ויצירתיות
בשירת אסתר ראב. בספרה: בתנועת שפה עיקשת
: כתיבה ואהבה בשירת המשוררות הראשונות (תל אביב : הוצאת הספרים של
אוניברסיטת חיפה : ידיעות אחרונות : ספרי חמד, 2012), עמ׳ 91–144.
בן עזר, אהוד. ״הייתי עוגב
לאוקלפטוסים ברוחות חורף״ : במלאות מאה שנה להולדת אסתר ראב (1894–1994) – המשוררת הצברית הראשונה. מאזנים, כרך ס״ח, גל׳ 7–8
(אייר–סיון תשנ״ד, אפריל–מאי 1994), עמ׳ 3–6 <שלושה מכתבים בין אסתר ראב
וראובן שהם>
בן עזר, אהוד. אסתר ראב והערבים. נתיב, שנה 5, גל׳ 52 (תשנ״ז 1996), עמ׳ 72–78.
בן עזר, אהוד. אור חדש על אסתר ראב ויוסף לואידור. עתון 77, גל׳ 255 (תשס״א
2001), עמ׳ 17–20 <יוסף לואידור לא היה אהובה הנעלם של אסתר ראב, וברנר לא היה הומוסקסואל. המחבר מתחקה אחר הקשרים בין ברנר, אסתר ראב,
יוסף לואידור וצבי שץ> <חזר ופורסם בחדשות
בן־עזר, גל׳ 899 (ט׳ בטבת תשע״ד, 12 בדצמבר 2013)>
בר־יוסף, חמוטל. במלכודת המשוואה
: ׳אישה = טבע, דבר = תרבות׳ ושירה של אסתר ראב ׳סבתות קדושות בירושלים׳ . בתוך: אשנב לחייהן של נשים בחברות יהודיות : קובץ מחקרים בין־תחומי / עורכת, יעל עצמון (ירושלים : מרכז זלמן שזר לתולדות ישראל, תשנ״ה 1995), עמ׳ 337–347 <כונס בספרה:
טעמי הקריאה : רשימות ביקורת ספרותית (מבשרת־ציון : צבעונים, 2006), עמ׳ 55–63>
גוטבלאט, חניטה. מי הלך / כה בשדות? שירת ארץ־ישראל בשנות העשרים.
בתוך: רגע של הולדת: מחקרים בספרות
עברית ובספרות יידיש לכבוד דן מירון / עורך חנן חבר (ירושלים : מוסד
ביאליק, תשס״ז 2007), עמ׳ 630–644.
לוז, צבי. על שירת אסתר ראב.
סדן : מחקרים בספרות עברית, כרך 2 (תשנ״ז 1996), עמ׳ 111–124
<״קטעים מן המונוגראפיה שירת אסתר ראב ...״>
לוז, צבי. אני – עולם – אלהים : על שירת אסתר ראב. עלי־שיח, גל׳ 38 (תשנ״ז), עמ׳ 129–137.
לוז, צבי. הערכת שירת אסתר ראב : פולמוס בשנות התשעים בין
דן מירון לצבי לוז.
עלי־שיח,
חוב׳ 40 (קיץ תשנ״ח 1998), עמ׳ 67–70.
לוז, צבי. אסתר ראב: זכות הראשונות.
בספרו: הזרימה הדו־סטרית של העברית :
בין הקנונים לשירה המתחדשת (בני ברק : הקיבוץ המאוחד, תשע״א 2011), עמ׳
25–29.
לרנר, חנה לפידות. ״כפתורים ופרחים״ : ילדים בשירתה של אסתר ראב. בתוך:
מחקרים בספרות ישראל : מוגשים לאברהם הולץ / בעריכת צביה בן־יוסף גינור (ניו יורק בית המדרש לרבנים באמריקה, תשס״ג 2003), עמ׳ 159–175.
מירון, דן. הקסם עדיין לא פוענח : מאה שנה להולדתה של אסתר ראב.
דבר, משא,
י״ח באייר תשנ״ד, 29 באפריל 1994, עמ׳ 25; כ״ה באייר תשנ״ד, 6 במאי 1994, עמ׳ 25,
26; ג׳ בסיוון תשנ״ד, 13 במאי 1994, עמ׳ 21, 23 <הפרק השני נושא את הכותרת ׳מולדת
– טללים ומבוכה׳ והשלישי –
׳הנהרות המאוושים :
מעבר לניגוד בין המוצק לרפוי׳.
חזר ונדפס
בספרו: האדם אינו אלא ...:
חולשת–הכוח, עוצמת–החולשה: עיונים בשירה (תל אביב : זמורה־ביתן, מוציאים לאור,
תשנ״ט 1999), עמ׳ 259–307 ובספרו:
אמהות מייסדות, אחיות חורגות : על ראשית שירת הנשים העברית
(מהדורה שניה מורחבת) (תל אביב : הוצאת הקיבוץ המאוחד, 2004), עמ׳
283–326>
שהם, ראובן. בת הארץ – הקול הדובר בשירת
אסתר ראב. בספרו: קול ודיוקן : תחנות בהתפתחות
דיוקן הדובר בשירה העברית החדשה (חיפה : הוצאת הספרים של אוניברסיטת חיפה,
תשמ״ח 1988), עמ׳ 113–143.
שהם, ראובן. שירת אסתר : מבוא ל״כל שירי אסתר ראב״. הדאר, שנה 67, גל׳ ג׳ (תשמ״ח), עמ׳ 20–23.
שהם, ראובן. מיתוס ה״גילוי״ ביצירתה של אסתר ראב.
דבר, ז׳ בניסן תשמ״ח, 25 במארס 1988, עמ׳ 20.