דן פגיס, משורר, מתרגם, מבקר וחוקר שירת ימי הביניים, נולד ברדאוץ, בוקובינה (רומניה)
בכ״ד בתשרי תרצ״א, 16 באוקטובר 1930 בשם סֶווֶרין פגיס (Severin
Paghis). כבן ארבע היה כאשר נסע אביו, יוסף פגיס, לארץ ישראל כדי להכין בית
למשפחתו. חודשים ספורים לאחר נסיעתו של האב ארצה נפטרה האם, יהודית אוסלנדר, ממחלה
פתאומית. פגיס נותר עם סבו וסבתו בבית משפחת אוסלנדר. אביו הגיע לבוקובינה ב־1939 וביקש
לקחת עמו את בנו, אך סבתו סירבה. בפרקי הפרוזה שלו ״אבא״, שנכללו באסופת כל שיריו (1991),
מצטט פגיס את תגובת הסבתא: ״לאן תיקח את הילד, לחולות? למדבר?״ (352).
הוא נותר אפוא עם סבו וסבתו, ועמם נשלח אל מחנות העבודה במלחמת העולם השנייה. בספרה
לב פתאומי (1995) מתארת אשתו, עדה פגיס, את הניסיון
להתחקות אחר עקבות קורותיו בשואה: ״דן לא הסכים לדבר על הגירוש. מה שעבר עליו באותו
טרנספורט עכר את כל שנותיו, ובכל כוחותיו ניסה להסתיר זאת מעצמו ומאחרים. אחרי מותו
לא הצלחתי לאתר את עקבותיו שם. איש מהמגורשים שדיברתי איתם לא פגש בו ולא שמע על משפחתו״
(38). סודות ביוגרפיים נוספים אופפים את דמותו של פגיס עד היום.
ב־1 באוקטובר 1941 נשלחה משפחת אוסלנדר, ועמם דן בן האחת־עשרה,
יחד עם ארבעת אלפים יהודים אחרים, מרדאוץ לעיירה אוטאץ׳ בבסרביה ומשם לטרנסניסטריה.
הסב נשלח למחנה אחד ופגיס וסבתו נשלחו למחנה עבודה אחר. הסב נפטר במהלך השואה מדלקת
ריאות. בתום המלחמה חזר פגיס לביתו. זמן־מה אחריו הגיעה לשם גם סבתו.
ב־1946 עלה לארץ ישראל במסגרת ׳עליית הנוער׳. הוא עיברת את שמו
הפרטי – שאותו לא הסכים לפרסם ברבים עד יום מותו – לדן. התחנך בחברת הנוער בקיבוץ מרחביה,
ולאחר מכן למד בסמינר הקיבוצים, ובשנים 1951–1955 שימש כמורה במקום ואף לימד בבית הספר
היסודי בקיבוץ גת. בתקופה זו הכיר את המשורר טוביה ריבנר,
שליווה אותו כל חייו. בשנים אלה הכיר גם את לאה גולדברג והיה
לבן טיפוחיה, וספריו הראשונים יצאו בזכות המלצותיה. ב־1956 עבר לירושלים ולמד אנגלית
וספרות עברית באוניברסיטה העברית, ובמקביל שימש כמורה לספרות בגימנסיה
׳רחביה׳. ב־1976 נעשה חבר סגל בחוג לספרות עברית באוניברסיטה
העברית בירושלים, ולבסוף היה פרופסור מן המניין. הוא נשא משרה זו עד יום מותו.
היה חוקר חשוב ומשפיע, בעל מוניטין בינלאומי, בתחום שירת ימי הביניים
העברית. מחקריו עוסקים, בין השאר, בשירת החול ובתורת השיר העברית בספרד ובתולדות החידה
העברית באיטליה ובהולנד; ז׳אנר שהיה קרוב ללבו, והוא יסוד מכונן ברבים משיריו.
במהלך חייו פירסם שישה קובצי שירה, וכן עסק בתרגום ובעריכה. פירסם
את שיריו הראשונים בעיתון על המשמר ב־1949. ב־1959 פירסם את ספר שיריו הראשון,
שעון הצל (ספרית פועלים). ספר שיריו השני, שהות מאוחרת, ראה אור ב־1964.
שני הספרים התקבלו כמעט בשתיקה. רק בספריו הגלגול (1970) ומוח (1975),
שבהם החל לגולל את סיפור השואה, זכה להתקבלות ניכרת יותר. ספר השירה מלים נרדפות
(1982) כלל גם חלק בפרוזה, מחוץ לשורה. בחלק זה הצליח לפרוץ את החוויה השואבת־כול
של השואה על ידי חשיפה של חוויות אוטוביוגרפיות שקדמו לשואה. בכך המשיך בפרקי הפרוזה
אבא שהתפרסמו לאחר מותו.
בשנים 1963–1967 פירסם פגיס רשימות בעיתון הנוער מחנה גדנ״ע
בשם העט גד פנסי, שהוא אנגראמה לשם דן פגיס. בספרה לב פתאומי כותבת
עדה פגיס כי ברשימותיו נחשף פגיס יותר מאשר בשיריו, שבהם הרבה
הסוואות. לטענתה, הנימה הכללית של הרשימות מזכירה את סגנונם של עיתוני הילדים והנוער
באירופה בין שתי מלחמות העולם, שבהם ניכרה האמונה כי בכוחם של התרבות, המוסר והתבונה
להציל מן הרוע. ב־1973 הוציא פגיס את ספר הילדים הראשון, הביצה שהתחפשה, שנמכר
בעשרות אלפי עותקים, זכה לעשרות המחזות, והוא ספר אהוב מאוד עד היום. היה לו עניין
רב גם בשירה העברית החדשה, ובמיוחד בשירתו של דוד פוגל, שאותה
כינס במהדורת כל השירים (1966) בצירוף מבוא ומקורות. מכלול שירתו התפרסם לאחר מותו בספרו
כל השירים (1991) בעריכת חנן חבר וט׳ כרמי. לאחר מותו ראה אור ספרו מחוץ לשורה (2003). הספר כולל מסות ורשימות
על השירה העברית המודרנית ובהן מאמרים על דוד פוגל,
לאה גולדברג, אברהם בן יצחק,
יעקב שטיינברג, חיים גורי ואברהם
שלונסקי. את הספר ערך חנן חבר, שגם הקדים לו מבוא. כמו כן תירגם שני ספרי שירה: התבוננות
בתחריטי גולגולת הפיל מאת הנרי מור בירושלים בזמן המלחמה (1980) של
שירלי קאופמן והכד העתיק של אריה
לודוויג שטראוס (1960). שיריו הראשונים מאופיינים בצורות שיריות
מסורתיות של חריזה ומשקל. המבע השירי סגור בפני העולם ודמות הדובר כמו מתכנסת למין
״בועה״ – כשהיא עושה שימוש במנגנונים מתוחכמים של הגנה, הדחקה והכחשה של פרטי הריאליה
של העולם הזה, המאיימים עליה. בה בעת ניכר כאן, ועוד יותר בשירים המאוחרים יותר, חיפוש
תמידי אחר ״המקום הריק״, שאינו מכיל את השואה ושמערער על הקטגוריה המצמיתה ״ניצול שואה״. ממד הזמן הוא מרכזי ביצירתו. בשיריו
חוזרים ומתהפכים הזמנים במין ״גלגול״ אינסופי שמצליח לערבל בין נצחיות לחלופיות. למרות
שפגיס פירסם את ספריו הראשונים בשנות השישים, הוא לא השתייך לחבורת ״לקראת״ של יוצרי
״דור המדינה״, ואף לא לחבורת היוצרים המאוחרת יותר של מאיר ויזלטיר,
יאיר הורביץ ויונה וולך. המחקר הספרותי העוסק בשירתו נוטה להדגיש
את מבעו השירי כביטוי של סובייקט המצוי במצב פוסט־טראומטי. רוב החוקרים מציבים את הדובר
במצב סטטי ודיכוטומי של גוף־נפש, ונוטים להתעלם משלל ההשלכות ששירתו אוצרת ביחס למורכבות
משחק הזהויות שבה. שהרי אפשר לתאר את שירתו כתנועה לוליינית בין עקבות, סימנים וזהויות
הצצים ונעלמים מחדש. חלקי זיכרונות, שברירי ביוגרפיה מגיחים ונעלמים, בבחינת ״ראיות״
שנגלות ונמחקות, עד כי לא ניתן ״לתפוש״ את קול הדובר. הפרסונה של ״האני המדבר״, בעיקר
בקורפוס המוקדם של יצירתו, היא אחת ה״ישויות״ הממירות־צורה והחמקמקות ביותר בספרות
העברית. בספריו האחרונים פרץ פגיס את כבלי השירה
המסורתית אל עבר שורות רחבות, פרוזאיות, שבהן גם החל לכתוב על חוויות אוטוביוגרפיות
שקדמו לתקופת השואה. מהלך זה הבשיל לחלוטין בפרקי הפרוזה ״אבא״, שבהם העז להתחקות אחר
עקבות הביוגרפיה שלו, כמו גם אחר תוצאותיו של המהלך הזה: תחושת הזרות שחש הדובר כלפי
הוריו, תחושת הנטישה הקשה שחווה מהאב, הכאב על מותה המוקדם של אמו, החרדה, הבהלה והתוקפנות
– כל אלה מכלים את כוחו של הדובר ובסופו של הספר הוא מכריז על מותו. דן פגיס זכה בפרס ראש הממשלה לסופרים
עבריים (1973). שירו המפורסם ״כתוב בעפרון בקרון החתום״ (גלגול) נחקק על האנדרטה
לזכר קורבנות השואה בבלז׳ץ.
דן פגיס
נפטר בירושלים בכ״ב בסיון
תשמ״ו, 29 ביוני 1986.
שהות מאוחרת : שירים (מרחביה : ספרית פועלים, תשכ״ד 1964)
שירי החול של משה אבן עזרא (ירושלים, תשכ״ז) <דיסרטציה – האוניברסיטה
העברית בירושלים, תשכ״ז>
שירת החול ותורת השיר למשה אבן־עזרא ובני דורו (ירושלים : מוסד ביאליק, תש״ל)
גלגול : שירים (רמת גן : אגודת הסופרים העברים בישראל ליד ״מסדה״, 1970)
<תורגם לספרדית>
Guilgul : la metamorfosis de Dan Pagis / [introducción
y traducción por], María Pérez Valverde, Alicia Ramos González (Granada : Universidad
de Granada, 1994)
הביצה שהתחפשה (תל־אביב : עם עובד, תשל״ג)
Poems / translated by Stephen Mitchell (Oxford : Carcanet
Press, 1972)
מח (תל־אביב : הקיבוץ המאוחד, תשל״ו) <שירים>
חידוש ומסורת בשירת־החול העברית : ספרד ואיטליה (ירושלים : כתר, 1976)
כחוט השני : שירי אהבה עבריים מספרד, איטליה, תורכיה ותימן / ליקט וביאור דן
פגיס (תל־אביב : הקיבוץ המאוחד, תשל״ט)
Points of departure / translated by Stephen Mitchell
; with an introduction by Robert Alter (Philadelphia : Jewish Publication Society
of America, 1981) <עברית ואנגלית>
שנים־עשר פנים (תל־אביב : הקיבוץ המאוחד, תשמ״א 1981) <מבחר
שירים>
מלים נרדפות : שירים (תל־אביב : הקיבוץ המאוחד, תשמ״ב 1982)
על סוד חתום : לתולדות החידה העברית באיטליה ובהולנד (ירושלים : הוצאת ספרים
ע״ש י״ל מאגנס, תשמ״ו)
שירים אחרונים (תל־אביב : הקיבוץ המאוחד, 1987) <ערך והוסיף
אחרית דבר – שמעון זנדבנק>
שנים־עשר פנים (תל־אביב : הוצאת הקיבוץ המאוחד, 1988)
<מקבץ שירים>
כל השירים : ״אבא״ – פרקי פרוזה (ירושלים : הקיבוץ המאוחד ומוסד ביאליק, תשנ״ב
1991) <בעריכת חנן חבר וט׳ כרמי>
Erdichteter Mensch = אדם בדוי : Gedichte : Hebräisch/Deutsch
/ Dan Pagis ; aus dem Hebräischen übertragen und mit einem Nachwort versehen
von Tuvia Rübner (Frankfurt am Main : Jücircleher Verlag, 1993)
השיר דבור על אופניו : מחקרים ומסות בשירה העברית של ימי הביניים (ירושלים
: הוצאת ספרים ע״ש י״ל מאגנס, תשנ״ג 1993) <ערך והתקין לדפוס
עזרא
פליישר>
מחוץ לשורה : מסות ורשימות על השירה העברית המודרנית
(תל־אביב : קשב לשירה, תשס״ג 2003) <ערך, הקדים דברים והביא לדפוס
חנן חבר> תוכן העניינים
עריכה:
כל השירים / דוד פוגל (תל־אביב : אגודת הסופרים על
ידי הוצאת מחברות לספרות, תשכ״ו) <מלוקטים בצירוף מבוא ומקורות
בידי דן פגיס> <מהדורה שניה מתוקנת ומורחבת יצאה לאור בתשל״ב>
תורת השירה הספרדית / מאת דוד ילין (ירושלים : הוצאת ספרים ע״ש י״ל מאגנס,
האוניברסיטה העברית, תשל״ב) <מהד׳ שניה מצולמת של מהדורת ת״ש עם
מבוא וביבליוגרפיה מאת דן פגיס. מהד׳ שלישית יצאה לאור
בתשל״ח>
שי, אלי. כנעני נודיסטי. כלבו חיפה, כ״א באייר תשנ״ו, 10
במאי 1996, עמ׳ 111.
Furstenberg, Rochelle. An accidental poet.
Jerusalem Report, May 16, 1996, pp. 44–45.
Green, Jeff. Reading from right to left.
Jerusalem Post, December 29, 1995, pp. 26.
אסופת מאמרים לזכר דן פגיס / העורכים
–מנחם ברינקר, יוסף יהלום,
יונה פרנקל (ירושלים : האוניברסיטה העברית בירושלים – הפקולטה למדעי הרוח – המכון
למדעי היהדות, תשמ״ח) 2 כר׳ (מחקרי ירושלים בספרות עברית ; י–יא) תוכן העניינים
אזרחי, סדרה. ״אתם שואלים כיצד אני כותב?״
: דן פגיס והפרוזה של הזכרון. אלפיים: כתב עת רב־תחומי ךעיון, הגות
וספרות, קובץ 10 (תשנ״ה 1994), עמ׳ 94–110 <נוסח מורחב באנגלית – להלן>
אזרחי, סדרה. השיר כבועת אוויר בתוך
העולם, וכבבואתו : קריאה מחודשת ב״רוח מכיוונים משתנים״ של דן פגיס לצד קהלת. בתוך:
דן פגיס – מחקרים ותעודות / בעריכת
חנן חֶבֶר (ירושלים : מוסד ביאליק, תשע״ו 2016), עמ׳ 136–155.
אפלפלד, אהרן. הבהירות האחרונה.
מחקרי ירושלים בספרות עברית,
כרך י׳–י״א (תשמ״ז–תשמ״ח 1988), עמ׳ 11–15 <דברים שנאמרו בערב
זכרון ביום השלושים למותו של דן פגיס ז״ל>
ארליך, צור. פיצוח הקרון החתום : עשרים
שנה לפטירתו של דן פגיס. מקור ראשון, שבת, י״ח בתמוז תשס״ו, 14 ביולי
2006, עמ׳ 4–5.
אשל, אמיר. הכוח השקט : פואטיקה ואתיקה בשירת דן פגיס. בתוך:
דן פגיס – מחקרים ותעודות / בעריכת
חנן חֶבֶר (ירושלים : מוסד ביאליק, תשע״ו 2016), עמ׳ 60–79.
בר־אל, יהודית. ברכות של קטיפה : על
הריטוריקה של האירוניה בשיר אחד של דן פגיס [״הדוכס הגדול של ניו־יורק״].
מחקרי ירושלים בספרות עברית,
כרך י׳–י״א (תשמ״ז–תשמ״ח 1988), עמ׳ 123–135 <חזר ונדפס
בספרה: ברכות של קטיפה : מסות ומחקרים על הספרות
העברית החדשה / עורכים מתי הוס, חנן חבר (ירושלים : מוסד ביאליק, תשס״ט 2009),
עמ׳ 86–98>
בר־יוסף, חמוטל.משמעות הצורה האסתטית הצרופה
בשירת דן פגיס. בספרה:
טעמי הקריאה : רשימות ביקורת ספרותית (מבשרת־ציון : צבעונים, 2006),
עמ׳ 105–113 <הרצאה בכנס לזכר דן פגיס, האוניברסיטה העברית בירושלים, מאי 2002>
ברֶגמן, רבקה. דרכו של דן פגיס בחקר השירה העברית. מחקרי ירושלים בספרות עברית, כרך
י׳–י״א (תשמ״ז–תשמ״ח 1988), עמ׳ 17–32.
ברם, שחר.צילום בקצה הגשר – דן פגיס
והפנים הכפולים של עיר בדצמבר. בקורת ופרשנות, חוב׳ 45 (תשע״ז 2017),
עמ׳ 231–244.
הוס, מתי. קווים לפועלו המחקרי של דן פגיס. מחקרי ירושלים בספרות עברית, כרך
י׳–י״א (תשמ״ז–תשמ״ח 1988), עמ׳ 33–44.
הירשפלד, אריאל. ׳כתיבת סוד על דרך האמת׳
: על צורה ומשמעות ב׳שנים־עשר פנים של אזמרגד׳ לדן פגיס. מחקרי ירושלים בספרות עברית, כרך
י׳–י״א (תשמ״ז–תשמ״ח 1988), עמ׳ 137–151.
הירשפלד, אריאל. מסכת המוות של החיים
: על השיר ״ההתקנה״ מאת דן פגיס. בתוך: מגוון דעות והשקפות בתרבות ישראל,
חוב׳ 6 (תשנ״ו 1996), עמ׳ 97–105.
וולפסון, עדי. המדע בשירת דן פגיס.
מאזנים, כרך ע״ד, גל׳ 5 (2000), עמ׳ 29–31 <מאמר זה הוא חלק ממשא בכתובים
על הפתרון המדעי של חידת הזהויות בשירתו של דן פגיס>
זילבורג־ויגאנדט, ויטה. הלשון הפיגורטיבית כראי לתפיסת הזמן בפואטיקה
המאוחרת של פגיס : המשכיות ותמורה. בתוך: דן פגיס –
מחקרים ותעודות / בעריכת חנן חֶבֶר (ירושלים :
מוסד ביאליק, תשע״ו 2016), עמ׳ 156–179.
טריינין, אבנר. גבולות הפיסיקה (ליום השנה
למותו של דן פגיס). מאזנים, כרך ס״א, גל׳ 5–6 (1987), עמ׳ 20–22.
טריינין, אבנר. ״אמרת רק משל ...
אתה חייב לדיק״ – דן פגיס. בספרו: בין שירה למדע : עיונים בשירה
העברית החדשה (ירושלים : מוסד ביאליק, תשס״א 2000), עמ׳ 164–174.
יעקבי, תמר ומאיר שטרנברג. היחסים בין מבע כבול לפואטיקה על
פי שירתו של דן פגיס. הספרות, חוב׳ 22 (1975), עמ׳ 142–155 <המאמר
עוסק בשירתו של דן פגיס ומדגים באמצעותה כמה סוגים חשובים של הקבלות וקשרי גומלין
בין השימוש במודלים לשוניים כבולים ובין עקרונות ומודלים פואטיים>
יעקבי, תמר. הזמן כלשון וכמציאות בשירת פגיס : אשכול השיבה לעפר.
מחקרי ירושלים בספרות עברית,
כרך י׳–י״א (תשמ״ז–תשמ״ח 1988), עמ׳ 77–100.
יעקבי, תמר. מרחב כפיגורה לזמן: הוראות־כיוון ותמונות עולם בשירת
פגיס. בלשנות עברית, חוב׳ 28–30 (טבת תש״ן, ינואר 1990), עמ׳ 123–135.
יעקבי, תמר. החידתיות בפואטיקה המאוחרת של דן פגיס.
מחקרי ירושלים בספרות עברית, כרך כ״ד (תשע״א
2011), עמ׳ 181–222.
יעקבי, תמר. ״סרט אפור־אהבה״ ו״גורל שחור־לבן״ : שני שירי קולנוע,
מוקדם ומאוחר, ומה הם מגלים בפואטיקה של פגיס. בתוך: דן פגיס – מחקרים ותעודות / בעריכת
חנן חֶבֶר (ירושלים : מוסד ביאליק, תשע״ו 2016), עמ׳ 199–239.
למברגר, דורית. ״מלים הן (גם) מעשים״ : קריאה ויטגנשטיינית של
׳תרגילים
בעברית שימושית׳.
מאזנים, כרך ע״ח, גל׳ 4 (סיון תשס״ד, יוני 2004), עמ׳ 40–43 <השיר של פגיס
בעמ׳ 44>
מזור, יאיר. דיוקן הפואטיקה כצורך לדייק (על
שירת דן פגיס ויעקב בסר). עתון 77, גל׳ 210–211
(1997), עמ׳ 32–37.
מזור, יאיר. לכתוב שירה, לתעד רגש באיזמל מושחז
ובחלוק מעבדה לבן : על שירת דן פגיס. בספרו אהבה במושב האחורי : השירה העברית
בשנות הששים (אור יהודה : זמורה־ביתן, 2005), עמ׳ 141–147.
שקד, גרשון. גביש. ידיעות אחרונות,
המוסף לשבת, כ״ז בסיון תשמ״ו, 4 ביולי 1986, עמ׳ 21.
שקד, גרשון. לגלות פצעים בלא שייראה
דם. עתון 77, גל׳ 138–139 (1991), עמ׳ 22.
Alter, Roger. Dan Pagis and the poetry of displacement.
Judaism, vol. 45, n. 4 (1996), pp. 399–403.
Dykman, Aminadav. A
poet in the Eternal City : the case of Dan Pagis. Compar(a)ison, no.
2 (1994), pp. 41–57.
Eshel, Amir. Zeit der Zäsur : über Dan
Pagis und Paul Celan. In: Jüdischer Almanach 1995 (1994), pp. 37–48.
Eshel, Amir und Thomas Sparr. Zur Topographie
der Herkunft in der Lyrik von Dan Pagis und Paul Celan. in: Von Franzos zu
Canetti : Jücirclehe Autoren aus Österreich : neue Studien / herausgegeben
von Mark H. Gelber, Hans Otto Horch, Sigrud Paul Scheichl (Tübingen: Niemeyer,
1996), pp. 115–128.
Eshel, Amir. Die stille Kraft : Poetik und
Ethik in Dan Pagis׳ Lyrik. In: Am Rand : Grenzen und Peripherien in der
europäisch-jüdischen Literatur / herausgegeben von Sylvia Jaworski und Vivian
Liska (München: Edition Text + Kritik, 2012), pp. 201–223.
Ezrahi, Sidra Dekoven. Dan Pagis – put of line:
a poetics of decomposition. Prooftexts, vol. 10, no. 2 (1990), pp. 335.
Mazor, Yair. Tender
is the touch of intellect, or: see under ״time״: a portrait of Dan Pagis as
a contemporary Hebrew poet Modern Judaism, vol. 15, no. 2 (1995), pp.
137–160.
Mazor, Yair. Do Not
Tell Me Lineage: the poem
Lineage by Dan Pagis.
פסיפס, גל׳ 79 (סתיו תשע״א 2010), עמ׳ 27–31.
Sandbank, Shimon.
The last poems of Dan Pagis. Hebrew Modern Literature, N.S., no.
11 (Autumn/Winter 1993), pp. 33–36.
Totten, Samuel. Using reader-response theory
to study about the Holocaust with high school students. Social Studies,
vol. 89, no. 1 (1998), pp. 30–35 <With the example of a poem by Dan Pagis>
Yacobi, Tamar. Time denatured into meaning:
new worlds and renewed themes in the poetry of Dan Pagis. Style, vol.
22, no. 1 (1988), pp. 93–115.
בחור, יונה. עיגול קסום וזר.
הארץ, תרבות וספרות, ט׳ בתמוז תשכ״ד, 19 ביוני 1964, עמ׳ 10 <גם על ״שעון
הצל״> <חזר ונדפס בספרה: רשימות
על ספרות (תל–אביב : ירון גולן, 1993), עמ׳ 19–21>
זנדבנק, שמעון. על שיריו החדשים של דן
פגיס. אמות: דו־ירחון לענייני
חברה וספרות, שנה ג, חוב׳ א (י״ג) (אב–אלול תשכ״ד, אוגוסט–ספטמבר 1964), עמ׳ 95–97
<גם על ״שעון הצל״>
שקד, גרשון. הקונכית והים.
האומה, שנה ג׳, גל׳ 4 (12) (תשכ״ה, מארס 1965), עמ׳ 708–713 <חזר ונדפס בספרו
ספרות אז כאן ועכשיו (תל־אביב : זמורה־ביתן,
תשנ״ג 1993), עמ׳ 285–301>
על ״שירת החול ותורת השיר של משה אבן עזרא ובני דורו״
מגד, מתי. לקרב שירה רחוקה. מולד, כרך
ג, חוב׳ 17 (תשל״א), עמ׳ 568–574.
בר־יוסף, חמוטל.שנים־עשר פנים
של דן פגיס. ידיעות אחרונות, תרבות, ספרות, אמנות, כ׳ בטבת תשמ״ב,
15 בינואר 1982, עמ׳ 22 <חזר ונדפס בספרה: טעמי הקריאה : רשימות ביקורת ספרותית (מבשרת־ציון
: צבעונים, 2006), עמ׳ 101–104>
קינסטלר, עדה. כיסויים שקופים ושיקופים מכוסים : על שירתו של דן פגיס
עם הופעת המיבחר ״שנים־עשר פנים״. מאזנים, כרך נ״ה, גל׳ 3 (1982), עמ׳ 10–15.
על ״מלים נרדפות״
חבר, חנן. בקצה
השורות. סימן קריאה: רבעון מעורב לספרות, חוב׳ 16–17 (1983), עמ׳
330 <חזר ונדפס בספרו : קורא שירה : רשימות,
מסות ומחקרים על שירה עברית (תל־אביב : קשב לשירה, תשס״ה 2005), עמ׳ 150–152>
ברוך, אדם. זה בעניין התמונות. מעריב,
השבוע, כ״ז בטבת תשנ״ב, 3 בינואר 1992, עמ׳ 57.
גור, בתיה. שבוע של ספרים. הארץ, 20
בדצמבר 1991, עמ׳ ב 9.
חבר, חנן. ״שהרי כבר
הגענו, נכון?״ דבר, י״ז באדר א׳ תשנ״ב, 21 בפברואר 1992, עמ׳ 26 <חזר
ונדפס בספרו : קורא שירה : רשימות, מסות ומחקרים
על שירה עברית (תל־אביב : קשב לשירה, תשס״ה 2005), עמ׳ 153–156>
שקד, גרשון. המת החי
: הערות על שירת דן פגיס עם הופעת כל שיריו. ידיעות אחרונות, המוסף
לשבת, י״ג בטבת תשנ״ב, 20 בדצמבר 1991, עמ׳ 23 <חזר ונדפס בספרו ספרות אז כאן ועכשיו (תל־אביב : זמורה־ביתן, תשנ״ג
1993), עמ׳ 285–301>
ניישטט בורנשטיין, לילך.
כמה שנים איחרת להציל את חיי. הארץ, תרבות וספרות, כ״ט באלול
תשפ״א, 6 בספטמבר 2021, עמ׳ 2 <עוד על אוסף הפרגמנטים ׳אבא׳ של דן פגיס>
Baruch, Robert K. Rereading Dan Pagis׳s
״Abba״. In: History and literature : new
readings of Jewish texts in honor of Arnold J. Band / edited by William Cutter
and David C. Jacobson (Providence : Brown Judaic Studies, 2002), pp. 369–377.
על ״השיר דבור על אופניו״
גור, בתיה. פגיס, הפרפקציוניזם. הארץ,
י׳ באלול תשנ״ג, 27 באוגוסט 1993, עמ׳ ב 8 <חזר ונדפס בספרה מבלי דלג על דף : מבחר מסות ומאמרים / עורכים פוני
בז׳זינסקי ואריאל הירשפלד (ירושלים : כתר, 2008), עמ׳
297–299>
קרטון־בלום, רות. חידת השיר. ידיעות
אחרונות, המוסף לשבת, ט׳ בשבט תשנ״ד, 21 בינואר 1994, עמ׳ 29.
רוזן, טובה. תמיד רדף אחרי המלה הנכונה.
הארץ, י״ב בכסלו תשנ״ד, 26 בנובמבר 1993, עמ׳ ב 8.